Az elmúlt évek hagyományát folytatva idén szintén felmérő dolgozatot írtak a hallgatók az első számítási gyakorlaton. Olyan általános kérdéseket tettem fel, amelyek számítási készségeiket méri fel. Ezekkel a kérdésekkel már a félév elején visszajelzést kapnak felkészültségükről és a fejlesztendő területekről. Az adatokat R-project programmal értékeltem ki.
A teszt
A teszt 8 kérdésből áll. Ezen elvárt a legalább 50% teljesítés. A megoldáshoz természetesen számológép is használható, időkorlát praktikusan nincsen (mindenki végzett 15 percen belül). A mobiltelefonok számológépét általában nem javaslom, ott érdekes elütéseket vihetnek véghez és a műveleti sorrend is kényes kérdés. A teszt kérdései:
- Hány mázsa tüzelő (fa) szállítható egy másfél tonna kapacitású teherautón?
- Milyen messze vannak a csarnok átellenes sarkai, ha 3 m széles, 5 m hosszú és 3 m magas?
- 135° hány radián?
- Egy kézikönyv vételára 7.000,- Ft + ÁFA (27%), melyből 27% kedvezményre jogosult. Mennyit fizet a pénztárnál?
- A kocsmában 3 és 4 lábú bárszékek vannak. Melyik székből mennyi van, ha 16 vendég összesen 55 széklábon ül?
- Ha kettő szünidős diák 5 perc alatt 40 hamburgert csomagol be, mennyi diák kell 120 hamburger 1 perc alatt történő becsomagolásához?
- Deriválja a következő egyenletet: y = (5x + 1)3x + 9
- Rendezze növekvő sorrendbe a következő mértékegységeket: %, ppb, ‰, ppm
Eredmények
A tesztet 127 diák töltötte ki és adta le. Összességében a teszt jól sikerült, a diákok kevéssel több, mint fele teljesítette az 50% köszöböt. Lett 0% és 100% eredmény is, mindkettőt a diákok 3,15%-a érte el. A teljesítésre végzett összesített statisztikát az alábbi táblázat mutatja be:
Minimum | 1/4 Q | Medián | Átlag | 3/4 Q | Maximum |
0% | 37,50% | 62,50% | 54,23% | 68,75% | 100% |
A medián magasabb értéke jelzi, hogy az 50% felett teljesítőknek csak pár feladat ment nehezebben. Ugyanakkor a diákok csupán 31,25%-a teljesített 75% felett. Az eloszlást az alábbi grafikon mutatja be:
A teljesítés (0-1) eloszlásának grafikonja
A grafikonon látható, hogy az eloszlás jobbra dől, a maximum érték az 50% határérték felett van (piros vonal jelzi). Feladatonként összehasonlítva megállapítható, hogy a 7. kérdés sikerült a leggyengébben (26,77%) és a 4. kérdés a legjobban (85,04%). A legjobban megválaszolt kérdések a 4. (85,04%), 1. (75,59%), 5. (66,93%) és 6. (64,57%). A legrosszabbul megválaszolt kérdések a 7. (26,77%), 3. (28,35%) és 8. (30,71%). A válaszok szórása nagyon nagy, 35,81% (4. kérdés) és 49,85% (2. kérdés) között ingadozott. A csoportok összehasonlítása mutat némi eltérést. Az alábbi ábrán látható, hogy minden csoport mediánja eléri a kívánatos 50% küszöböt:
A teljesítés (0-100%) eredmények csoportonként
A csoportok között kis mértékű ingadozás figyelhető meg. A variancia analízis ugyanakkor nem támaszt alá szignifikáns eltéréseket (F=2,672; p=0,105). Meg kell jegyezzem, hogy a P10 csoport látványosan a határérték felett található és ezt már a statisztika is szignifikánsnak tekinti (t=4,25; p=0.0017). Elmondható tehát, hogy a csoportok között nincsen igazán jelentős eltérés, de a határértékhez képes a P10 lett a legjobb. A diákok közül 39 fő (30,71%) nem érte el az 50% határt. Nekik mindenképpen javasolt a matematikai-számítási és kapcsolódó készségek fejlesztése.